دانستنی

صفر تا صد روغن ارده

سلام

امروز اومدیم صفر تا صد روغن ارده رو توضیح بدیم،تا دیگه هیچ ابهامی باقی نمونه.

بریم که شروع کنیم...

 

روغن ارده کنجد چیست؟

روغن ارده کنجد روغنی است که از ارده کنجد گرفته می شود.در تهیه روغن ارده، ابتدا کنجدها را به مدت 8 ساعت خیس می کنند؛ سپس آب کنجد را می گیرند و آن را در دستگاه پوست گیری می ریزند تا کنجدها به یکدیگر مالیده شوند و پوست آن ها جدا شود.بعد از این کنجد ها را را در آب بسیار شور می ریزند تا در دو مرحله پوست کنجدها کاملا جدا شوند.در این دو مرحله کنجدها در بالای آب و پوستشان در زیر آب قرار می گیرد.

بعد از اینکه پوست کنجدها جدا شدند در 3 یا 4 مرحله، کنجدها را با آب شیرین تسویه شده می شویند و بعد از آن به مدت 6 ساعت در فر بو می دهند.بو دادن کنجد هم آب اضافی آن را می گیرد و هم کمی آن را برشته می کند. بعد از اینکه کنجد ها بو داده شدند در آسیاب های 400 کیلویی به مدت 24 ساعت آسیاب می شوند تا تبدیل به ارده شوند.

سپس ارده را در دستگاه هایی مثل گریز از مرکز می ریزند تا روغن و تفاله از هم جدا شوند. پس از این مرحله، تفاله کنجد همچنان دارای کمی روغن است. به همین خاطر آن را در کیسه هایی تحت فشار می گذارند تا روغن آن کاملا جدا شود.

به دلیل اینکه روغن ارده از ارده کنجد گرفته می شود، کمی عطر و طعم کنجد و ارده می دهد. البته با توجه به میزان فرآوری، این عطر و طعم ممکن است زیاد و یا متوسط و مطلوب باشد. اگر همه چیز به درستی انجام شود روغن ارده طعم و عطری ملایم داشته و برای پخت و پز بسیار مناسب و سالم است. روغن ارده ی کنجد طلایی دارای طعم و عطری مطلوب و خوشمزه است و برای پخت و پز، سالاد و سرخ کردن بسیار مناسب است.

 

فرق روغن ارده با روغن کنجد چیست؟

روغن کنجد مستقیما از کنجد تهیه می شود. در حالی که روغن ارده، از ارده کنجد گرفته می شود. روغن کنجد ازتحت فشار قرار دادن کنجد و استخراج روغن آن تهیه می شود. در این روش کنجد از یک طرف وارد یک دستگاه مانند چرخ گوشت شده و از طرف دیگر روغن و تفاله کنجد خارج می شود..

اما برای تهیه روغن ارده، ابتدا باید کنجد تبدیل به ارده شود و سپس از آن روغن گرفته شود که در قسمت قبل مراحل آن را توضیح دادیم.

نکته ی مهم تر این است که روغن ارده برای مصارف خوراکی و آشپزی استفاده می شود. اما روغن کنجد برای مصارف جلدی و درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. متاسفانه امروزه استفاده از روغن کنجد برای مصارف خوراکی اشتباهی رایج است.

 

فواید شگفت انگیز روغن ارده:

1. روغن ارده به عنوان چربی سالم: روغن ارده سرشار از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع است. چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید هستند و کمک می کنند کلسترول تحت کنترل در بیاید.

2. روغن ارده مفید برای بهداشت دهان و دندان: اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند (در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

3. روغن ارده برای دیابت: روغن ارده کنجد سرشار از منیزیم است که این ویتامین کمک شایانی در کنترل دیابت و تاثیر بیشتر داروهای این بیماری دارد. استفاده از این روغن به جای روغن صنعتی مضر، باعث کنترل دیابت و بهبود این بیماری خواهد شد. همچنین مصرف روغن ارده کنجد موجب کاهش درصد زیادی از میزان قند خون و تری گلیسیرید می‌شود؛ از سویی دیگر میزان لیپوپروتئین را افزایش می‌دهد و با دارا بودن چربی‌های غیراشباع، خطر ابتلا به دیابت را در مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

4. روغن ارده در پیشگیری از سرطان: روغن ارده کنجد سرشار از آنتی اکسیدان است که از افزایش رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کم کرده و سلامت بدن را تضمین می‌کند.

5. روغن ارده برای استخوان و اسکلت بدن: کلسیم موجود در دانه‌های کنجد حتی از شیر هم بیشتر است و این مزیت باعث تحکیم و سلامت استخوان‎‌ها و اسکلت بدن می‌شود که از بروز بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. از این روغن می‌توان مانند یک پماد برای تسکین و کاهش دردهای مفصلی استفاده کرد.

6. روغن ارده برای معده و دستگاه گوارش: یکی از بدترین و شایع‌ترین بیماری‌های معده که کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رفلاکس یا برگشت اسید معده به مری است که درمان قطعی ندارد. استفاده مداوم از روغن ارده کنجد، رفلاکس را بهبود بخشیده و باعث کاهش این بیماری می‌شود. روغن ارده کنجد به خاطر داشتن فیبر زیاد، ملین قوی به حساب می‌آید و از بروز یبوست جلوگیری کرده و باعث دفع سموم و مواد زائد از دستگاه گوارش می‌شود.

7. روغن ارده برای بیماری‌های تنفسی: امروزه به علت آلودگی هوا، بیماری‌های تنفسی مثل آسم و تنگی نفس زیاد شده و افراد زیادی را در شهرهای بزرگی همچون تهران درگیر کرده است. روغن ارده کنجد با داشتن مقادیر زیاد منیزیم، مجاری تنفسی را باز کرده و از بروز حملات آسم جلوگیری می‌کند. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مفیدی است که باعث کاهش بیماری‌های باکتریایی مثل گلودرد و سرماخوردگی می‌شود.

8. روغن ارده در بهبود قوای جسمانی و رفع ضعف عمومی: ارده و مشتقات آن به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد مغذی و مفید، بهترین انتخاب برای یک وعده غذایی به خصوص صبحانه به شمار می‌آید. این ماده با کالری خود، موجب تقویت قوای جسمانی در افرادی که ورزش یا کار سنگین می‌کنند، می‌شود و انرژی یک روز کامل را تامین می‌کند. استفاده از خواص روغن ارده کنجد در هر وعده غذایی، اثربخشی دانه‌های کنجد را چند برابر کرده و ضعف عمومی بدن و بی‌حالی ناشی از کم‌ خونی و افت فشار خون را بهبود می‌بخشد. همچنین استفاده از این روغن و ارده در رژیم غذایی افراد نحیف یا روزه‌دار، بسیار تاکید می‌شود.

9. روغن ارده برای پوست و مو: این فرآورده کنجد سرشار از ویتامین‌های B، E، منیزیم، کلسیم، فسفر و چربی‌های غیراشباع مثل امگا است که از چندین جهت برای موها مفید است؛ روغن ارده پوست را سالم و شاداب کرده و طراوت پوست را حفظ می کند. باعث بهبود در رشد و تغذیه بهتر موی سر می‌شود، شپش و شوره سر را از بین می‌برد، موها را درخشان و سالم می‌کند و باعث پرپشتی و تیره شدن رنگ مو می‌شود.

10. روغن ارده برای کودکان: اگر مادر و یا پدر باشید، قطعا سلامتی فرزندتان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مواد غذایی که برای تضمین سلامتی کودک باید در رژیم غذایی قرار دهید، روغن ارده کنجد است، چرا که: استفاده از روغن ارده کنجد و ارده باعث تامین کالری و انواع ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد و حرکت در اطفال می‌شود. این روغن سلامت استخوان و مغز کودکان را تضمین می‌کند. همچنین روغن ارده کنجد باعث تقویت حافظه و افزایش یادگیری در کودکان می‌شود.

11. روغن ارده برای آرامش و خواب راحت: قبل از خواب، پاهایتان را با مقداری از این روغن ماساژ دهید تا علاوه بر رفع خشکی و ترک پا، خواب راحتی را تجربه کنید و دردهای ناشی از راه‌ رفتن و ایستادن در طول روز را کاهش دهید.

 

نگهداری روغن ارده کنجد

به دلیل غنی بودن این روغن از اسیدهای چرب اشباع نشده، برای جلوگیری از کاهش خواص این روغن، باید از آن در محل خنک، خشک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شود.در صورت نگهداری خوب این روغن، می تواند تا ۷ سال ماندگاری داشته باشد.

 

روغن ارده بخورید و لاغر شوید!

شاید شنیده باشید که خوردن غذای سرخ شده باعث چاقی می شود یا برای جلوگیری از چاقی باید تا حد امکان از روغن کمتری استفاده کنید، اما ما به شما می گوییم که غذای خود را با روغن کنجد در حد اعتدال سرخ کنید. از غذالذت خواهید برد و وزن کم خواهید کرد.

افرادی بوده اند که تنها با تغییر روغن و استفاده از روغن کنجد، در ماه اول دو تا سه کیلو وزن کم کرده اند که غیرعادی نیست. روغن کنجد برخلاف روغن های بازار که طبیعت سرد دارند، گرم و مرطوب است و غذاهای با طبع گرم عمدتا برای کاهش وزن هستند.

 

ارزش غذایی روغن ارده کنجد

تمام دانه های کنجد بسیار مغذی هستند. دانه های کنجد حاوی ۴۰٪ تا ۶۰٪ روغن بوده و منبع غنی از مواد معدنی مانند مس و منگنز هستند. آنها همچنین حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، ویتامین B1 و روی هستند و فیبر رژیمی و چربی های غیر اشباع آن کمتر است. در هر ۱۰۰ گرم کنجد ارزش غذایی زیر یافت می شود:

 

انرژی ۵۷۳ کیلوکالری

کربوهیدرات ۲۳.۴۵ گرم

پروتئین ۱۷.۷۳ گرم

چربی کل ۴۹.۶۷ گرم

کلسترول ۰

فیبر رژیمی ۱۱.۸ گرم

تیامین ۰.۷۹۱ میلی گرم

ویتامین ای ۰.۲۵ میلی گرم

کلسیم ۴۶۸ میلی گرم

آهن ۱۴.۵۵ میلی گرم

منیزیم ۳۵۱ میلی گرم

منگنز ۲.۴۶۰ میلی گرم

فسفر ۶۲۹ میلی گرم

سلنیوم ۳۴.۴

روی ۷.۷۵ میلی گرم

توصیه ی ما این است که از همین امروز روغن ارده را جایگزین روغن های مایع بازاری کنید تا هم سلامت خود را تضمین کنید و هم از طعم واقعی روغن لذت ببرید...

2 نظر در “صفر تا صد روغن ارده

  1. معصومه اکبری گفت:

    ممنون از راهنمایی های دقیقتون🙏

    1. سید علی خدائی گفت:

      خواهش می کنم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *